Min familj äter för lite fisk, och det ska jag ändra på!

Idag har jag gjort en jättegod och smal fisksoppa med saffran! Jag tycker höst och soppor går hand i hand. Är jag ensam om det??

Fisksoppa á la saffran 4 port

400g benfri fisk, jag tog lax för de fanns i frysen
2 morötter - hackade i små bitar
1 röd paprika - hackad i små bitar
1-2 lökar (det skulle vara rödlök, men jag hade ingen så jag tog lite purjo och en gul lök) - detta ska också hackas, ofta brukar jag vilja finhacka lök jättesmått men nu duger lite större bitar)
2 vitlöksklyftor - finfinhackat
2 fiskbuljongtärningar (eller fisk/skaldjursfond om man har)
0.25g saffran (jag tog dubbelt så mycket saffran eftersom paketet innehöll 0.5 saffran och jag kommer inte få användning för det på länge)
1 lagerblad
lite tomatpuré, ungefär en tsk eller efter smak
5dl passerade tomater
8 dl vatten
2 coctailtomater (för skojs skull för jag hittade dem i kylskåpet)

Sen gör du så här:

Fräs lök och vitlök i lite olja, tillsätt sedan paprika och morötter. När de har varit i i nån minut är det dags att hälla i alla andra ingredienser FÖRUTOM FISKEN. Låt allt koka i 10 min. Smaka och känn om du vill ha i några andra kryddor som tex cayennepeppar salt och svart/vitpeppar. Jag har en kärlek för peppar så det kommer nästan alltid med i min matlagning.


När det har kokat i sisådär 10-15 min kan du om du vill mixa det med en stavmixer. Det frigör smakerna från grönsakerna och gör soppan lite tjockare och enligt mig aptitligare. Jag tycker inte om att äta vatten. När du känner att soppan smakar bra är det dags att ha i fisken som du ska ha skurit upp i mindre bitar. Tänk att de ska vara så stora/små att de ska vara lätta att äta men ändå inte försvinna.

Koka allt tillsammans tills fisken är klar (tog 5 min med mina laxbitar). Servera med färskt bröd. Jag la i lite färsk basilika, dill och lite citron i soppan när den var i talriken och mamma tillsatten lite creme fraiche (jag försöker ju vara nyttig så inget onödigt fett för mig inte!)

Resultatet blev att jag blev tokmätt och belåten. Sen tog jag mig ut och tränade i en timme. När jag nu är hemma är jag ännu inte hungrig, vilket jag nästan alltid är annars.

Nu väntar mina sköna lakan, men först en dusch! Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0