Utopiasverige - min syn på politik

Jag är så sjukt kluven med vilka jag ska rösta på i valet! Jag har under många år ansett mig själv som röd. De tankarna började gro som nykläckt tonåring och har sen legat kvar där. Det är ju fint med vänsterpolitik men nu ser mitt liv annorlunda ut och jag prioriterar annat. Samtidigt blir jag ofta äcklad av högerpolitiken så jag bara vill lämna landet och låtsas som att "sånna typer av människor och åsikter existerar inte i mitt fosterland". Många människor gör kopplingen vänster..kommunism..förtryck..folkmord?!?! Jag blir så ledsen då. Det är ju snarare så att det är vänstern som BRYR SIG OM VARANDRA och högern som tänker att sköt ditt liv så sköter jag mitt, är du född fattig? SYND! Är du född rik? Jaa men kom med och spela golf med oss på torsdag.

Nu är det ju så att vi behöver en blandning av alla partier. Det är bra att partier som tex sverigedemokraterna finns. Misstolka mig inte nu. Sveriges invandrarpolitik fungerar inte, det är de flesta eniga om. Att peka ut folk på ett sätt som vissa bla en del sverigedemokrater gör är väldigt väldigt fel. Men det som behövs är någon som sticker upp näsan och säger att det här inte fungerar. Då sker det en förändring, folk vågar prata om det. Alla metoder är inte var de borde vara, men tyvär är väl det nåt som medkommer. En liten del av partier som sverigedemokraterna kan vara bra, men blir det för mycket skapas såklart kaos och ännu fler orättvisor.

Det är lika som med miljöpartiet, de slåss för miljön. Och de tycker jag de gör bra, inte kanske i alla frågor. Frågor om miljön är inte lika känsligt men alla vill ju att vi ska ha en trivsam miljö. Och som jämförelse så vill ju alla (vad mitt hjärta hoppas på iallafall) att alla människor ska ha det bra, även invandrarna. Man insåg på 80talet att det här med miljön inte håller och det bildades ett parti som nu sitter och jobbar för att uprätthålla en bra miljö i Sverige. En regering med endast miljöpartister skulle jag definitivt inte trivas i. Det skulle jag inte med en renodlad vänsterregering heller. Definitivt inte i en sån sverigedemokrat eller moderat regering heller.

Sen vill jag ju inte rösta på svammelpartiet socialdemokraterna heller, även om det vore bästa lösningen. Jag tycker att det ska löna sig att arbeta och utbilda sig. Att starta och driva företag ska inte på grund av sociala avgifter vara en omöjlighet. Och vi måste skärpa skolan, vi har kompetens att få mycket bättre resultat bland elever i alla åldrar men det störs av bristande diciplin, arbetsro, studieglädje och kompetenta lärare. Vi svenska ungdomar har väl inte sämre förutsättningar och intelligens än övriga världen? Det är skolsystemet som brister och inställningen till att studera.

Sjukvården lämnar jag till ett annat inlägg. Jag vet fortfarande inte vad jag ska rösta på, mitt hjärta säger det ena och min hjärna säger det andra. !?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0