Det du visste och inte visste om mys!

MYSA =  njuta av att ta det lugnt och ha fin, ofta mörkare eller mer gammaldags omgivning (oftast i närkontakt med en människa eller annat djur)
  • Preteritumformen mös är mer sällsynt i skrift, och ofta även i tal, än vad formen myste/mystes är.
  • Perfektparticipformen myst är inte vanlig; detsamma gäller passivformerna.
  • I äldre svenska existerade även formen mysade i preteritum.
Är mysa som att trivas, fast lite extra mycket?

Jag myser hellst ihopkurad i en soffa under en filt antingen framför en filt med någon att mysa tilsammans med och dela lite värme eller ensam med en bok och en kopp te eller choklad. Gärna massa godis eller liknande och tända ljus höjer mysfaktorn rejält!

Kyla kan vara mysigt, till exempel att åka skidor i gnistrande snö med en chokladtermos och mackor i ryggsäcken.
Mörker kan vara mysigt om man är trött och vill vila ögonen, eller koncentrera sig på känsla istället för syn.
Fukt och blöta kan vara mysigt om man tar ett varmt bad till exempel.
Jag läste att vind kan vara mysigt om man vill känna naturens friska kraft. Eeh nej det kan jag nog inte hålla med om att det är mysigt.

Allt detta samtidigt… inte så mysigt nej. Att slippa allt detta på en gång är klart mysigare. Denna känsla förmedlas bäst genom att titta ut på kyla, mörker, fukt och vind genom ett fönster.

"Mysa" är ju en väldigt vanlig omskrivning för att ha sex också. Men man kan ju mysa utan att ha sex, har jag hört.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0