vinter...

KUL! sitter i skolan och har svenska lektion. Vi håller på med ett abete om shakespeare, jag och min grupp ska redovisa om "en midsommarnatts dröm".

Jag måste ändra en sak har jag kommit på. Att cykla till skolan på vintern när vägarna har ett 5 cm tjockt lager.
Det är ohälsomsamt för att man får så mycket kall strömmande l uft mot kroppen (speciellt dagar då man inte ha mössa på sig känns det väldigt mycket).  Vägar på vintern borde förbjudas (-.-). För det är så på min väg till skolan att de har(hade) plogat upp en snövall mellan bilvägen och cykel/gångbanan så om man skulle svänga av var det nästan omöjligt.
Det jobbiga idag var att de hade fått för sig att ta bort dedär vallarna (vilket iofs är bra). När jag kom cyklandes på min vanliga skolväg ser jag att det råder traffik kaos mellan bilverkstan och vallbacks slottet (invandrarskolan där det ligger en fotbollsplan framför där polhemskolans elever har idrott på sommarhalvåret).

På vägen står en vägmaskin som såg ut som en blandning av en jättesnöslunga och en traktor, och bredvid stod en lastbil som tog upp all snö. Okej det går väl bra sålänge ingen annan bil vill åka där, men HALLÅ? har de hört talas om morgon trafik? Tydligen inte... Inte nog med att det kom en del personbilar, bussen skulle också fram (men jag fattar inte varför bussen åkte där, den enda buss som jag trodde gick där var en såndär servicebuss) Iallafall var det helt galet, jag och en annan cyklist fick stanna för bussen som i hög fart svängde upp på cykelbanan (kom då ihåg att det var halt som aldrig förr).

Jag tog mig tillslut förbi (till råga på allt var jag påväg att bli sen till ett prov). När jag ca 100 meter längre bort skulle svänga av och åka förbi Isacs corner (för er som vet var de är) insåg jag ännumer hur dumt det är att cykla på vintern. Vägen är av is, på isen ligger ett tuuunt lager pudersnö som gör det helt omöjligt att få något som hellst fäste. I de flesta kurvor har det också bildats skrovliga hjulspår av is när det tidigare töade men som nu tackvare naturens lagar vid minusgrader har fryst och bildat livsfarliga hinder. Om man är oskicklig och faller för vinterns fällor riskerar man inte bara att bryta vartenda ben i kroppen utan man får också skrapsår av de små gruskorn som kommunen med omtanke kastat dit...hata vintern

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0